Kolmapäeval,11. juunil, Regionaalministri poolt edastatud pressiteatele järgnenud halvasti peidetud solvangud nii ministri, ministeeriumi töötajate, kui ka ühistranspordikeskuste suunal on lubamatud. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskust (uue brändinimega IIL) teeb murelikuks kui Eesti suurima omavalitsuse transpordikorralduse eest vastutava poliitiku jutt ja teod on teineteisest sama kaugel nagu koit ja hämarik.
IIL ei soovi osaleda päevapoliitilistes vaidlustes, kuid soovime seista vastu abilinnapea Kristjan Järvani valeväidetele. Meie planeerime oma tegevusi pikalt ette ja kooskõlastame need ministeeriumi ning vastava omavalitsusega rahalise katteallika osas. Raha on vähe ja seda vähest tuleb maksimaalselt efektiivselt kasutada pakkudes inimestele head teenust.
Lisan siia viite Tallinna linna avalikule dokumendiregistris olevale käskkirjale, mis on välja antud Tallinna Transpordiametijuhataja Indrek Gailani allkirjaga maakonna bussiliinide liikumisteed ja peatused Tallinna haldusterritooriumil „https://teele.tallinn.ee/documents/146479/view#metadata“. Ehk on lugejal teravamad silmad ja leiab siit käskkirjast peatuse Balti jaam, meie kahjuks ei leidnud.
Keskus ei ole kunagi väitnud, et bussid peavad parkima Bastioni aia taga. Parkimisleping sai sõlmitud Põhja- Tallinna linnavalitsusega kolm aastat tagasi ja see oli ajutine kuniks Tallinn lahendab ära Vana-kalasadama tänava remondiga tekkinud probleemid ehk 1/3 võrra vähendatud Balti jaama bussiterminali ala.
Keskusele on arusaadav, et Tallinnal on Suurtüki 8a asuva parkimisplatsiga teised plaanid ja me tervitame ettepanekut, et sellise ilusa koha peal on tulevikus lastele mõeldud mänguplats. IIL-i vaatest busside parkimise ala lõppemine Suurtüki 8a kinnistul ei mõjuta mitte kuidagi Balti jaama peatuste kasutamist. Meil on lahendused ja kokkulepped eraparklate omanikega busside parkimiseks ka pärast lepingu lõppemist, aga abilinnapea soov on kaotada nii seisuplats kui ka maakonnaliinide Balti jaama peatus.
Kui 2300-le inimese teenusepakkumine päevas on tühisõit peatusesse, mis annab kogu Tallinna peatustest kokku ca 20% käibest, siis midagi on arusaamisega väga valesti. Vaatame seda väidet teenuse kasutaja vaatest, kelle jaoks on IIL loodud. Juhul, kui bussid enam Balti jaama ei sõida, siis hoiame aastas kokku 400 000 liinikilomeetrit ehk 628 000 eurot. Järvan nimetas selle liialdatult kokku hoitud miljoniks. Fakt on see, et 2300 sõitja jaoks päevas muutub teenus halvemaks. Iga ümberistumine tähendab inimese jaoks kümne minutilist „trahviaega“, lisaks sellele on Tallinna ühistransport võrreldes meie bussidega tunduvalt aeglasem, mis lisab sihtkohta jõudmiseks vähemalt viis minutit juurde. Igapäevase liikuja jaoks on aeg väga kallis ja ta ei pruugi jõuda enam soovitud ümberistumisele Balti jaamas.
Võtame aluseks Harjumaa 2024 a keskmise palga, milleks oli 2218 eurot, arvestame normaaltöötundideks kuus 168 tundi (10 080 minutit) ning võtame aluseks reisijate sisenemise andmed maakonna bussidesse Balti jaama peatuses. 2024 aastal sisenes seal keskmiselt päevas 1178 sõitjat, pea sama palju ka väljus, mis teeb reisijate päevaseks hulgaks Balti jaama peatuses eelpool nimetatud 2300 reisijat. Lisame siia minimaalse kümne minutilise ajatrahvi tulevikus. Korrutades need andmed läbi aastaga saame järeldada, et kokkuhoid 628 000 eurot tähendab reisijale täiendavat „ajatrahvi“ 1,9 miljonit eurot aastas, millele lisandub otsekulu piletile ja oma liikumise ümberkorraldamisele. 2300 reisija päevakäive Balti jaama peatuses tähendab, et Tallinnas sõidab 900 isiklikku sõiduautot päevas vähem, mis on nii riigi kui ka linna eesmärk vähemasti arengukavades „Tallinna jätkusuutliku linnaliikuvuse kava https://www.tallinn.ee/et/media/525704“
IIL omab väga head ülevaadet ühistranspordi vallas ja siin pole põletatud mitte midagi. Alates 2005 aastast, mil transpordikeskus loodi on liinikilomeetrite arv kasvanud 3,66 miljonilt 19,3 miljonile, ehk üle viie korra ja reisijate arv vastavalt 1,3 miljonilt 10,33 miljonile ehk ca kaheksa korda. Viimastel aastatel on sõitjate kasv pidurdunud, kuna ei ole olnud võimalik rahaliste vahendite puudumisel luua juurde vajalikke uusi ühendusi, kusjuures olemasolevad bussid on juba pilgeni täis. Siinkohal on paslik ära mainida, et inimesed ei sõida ainult alg- ja lõpp-peatuste vahel vaid kogu liini ulatuses. IIL-i soov on vältida sundliikumisi ja luua inimestele võimalus ise vabalt valida oma teekond ja läbi selle kasvatada reisijate arvu. Me ei ütle, et ümberistumised on saatanast ja keegi neid ei kasuta. Kasutatakse küll kui ümberistumine on mugav ja edasine transport kiire. Kahjuks Tallinna ühistransport seda ei ole. Abilinnapea peaks oma fookuse seadma selle teema lahendamisele, mitte aga meedias kõlavatele pealkirjadele.
IIL-i eesmärk on suurendada ühistranspordi kasutatavust ja pakkuda usaldusväärset alternatiivi isiklikule sõiduautole. „Kui asud liikvele, lase IIL-il end kanda ta toimetab Sind mugavalt ja kiirelt kohale“. IIL ühendab kogukonnad, laste koolitee, töötajate töölesõidud, maainimesed linnaga, linnainimesed maakoduga ja ka linnasisesed liikumised.
Alates 19.06.2023 on määratud maakondadest Tallinnasse sisenevatel bussiliinidel linna haldusterritooriumil peatused, mis on sõitjatele ainult väljumiseks.
Tallinnast väljuval suunal jäävad kõik sõiduplaanis määratud peatused sõitjatele sisenemiseks ja väljumiseks, olenemata sõidu pikkusest.
Bussist väljumiseks, andke sellest aegsasti märku vajutades STOP nuppu ning liikuge peatuse lähenedes tagumise ukse juurde.
Loetelu ainult väljumiseks kinnitatud peatustest liinide lõikes:
Priisle, Rauna, Kiviku, Mustakivi, Taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, Paesilla, Mehaanikakool, Kumu, Vesivärava, Laulupeo, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam
Väo, Pikamägi, Gaasi, Jüriöö park, Suur-Paala, Väike-Paala, Sossimägi, Bussijaam, Keskturg, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam
Sisenemiseks jäävad peatused Kuuli, Lagedi tee, Vesse, Pae
Priisle, Kumu, Bussijaam, Keskturg, Tornimäe, A.Laikmaa
Sisenemiseks jäävad peatused Rauna, Kiviku, Mustakivi, Taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, Paesilla, Mehaanikakool
Liinid 101, 171 (Peterburi tee liinid)
Jüriöö park, Suur-Paala, Väike-Paala, Sossimägi, Bussijaam, Keskturg, Tornimäe, A.Laikmaa
Sisenemiseks jäävad peatused Lagedi tee, Väo, Pikamägi, Kuuli, Gaasi, Vesse, Pae
Ussimäe tee, Priisle, Rauna, Kiviku, Mustakivi, Taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, Liikuri, Lasnamägi, J.Poska, F.R.Kreutswaldi, Pronksi, Hobujaama, Linnahall, Balti jaam
Sõjamäe, Raudbetooni, Ruunaoja, Suur-Sõjamäe, Tubaka, Orto, Kesk-Sõjamäe, Ülemiste jaam, Sossimägi, Bussijaam
Ussimäe tee, Priisle, Mustakivi, taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, paesilla, Mehaanikakool, Kumu, Vesivärava, Laulupeo, Tornimäe, A.Laikmaa
Sisenemiseks jäävad peatused Käära, Ristaia, Iru
Laiaküla, Pärnamäe tee, Teletorni, Kloostrimetsa, Metsakalmistu, Kalmuse tee, Pirita, Lillepi, Maarjamägi, Lillepaviljon, Lauluväljak, J.Poska, Hobujaama, Linnahall, Mere puiestee, Balti jaam
Sisenemiseks jäävad peatused Käära, Ristaia
J.Poska, F.R.Kreutswaldi, Pronksi, Hobujaama, Mere puiestee, Linnahall, Balti jaam
Sisenemiseks jäävad peatused Merivälja, Tuule tee, Aia tee, Kaasiku, Mähe tee, Randvere tee, Supluse puiestee, Pirita, Rummu, Lillepi, Maarjamägi, Lillepaviljon, Lauluväljak.
Looga, Humala, Lille, Taksopark, Koidu, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam
Sisenemiseks jäävad peatused Paldiski mnt suunal bussidel Uuemäe, Paemurru, Järvekalda, Järveotsa tee, Sõudebaasi, Haabersti, Zoo, Pirni
Rannamõisa suunal bussidel Printsu tee, Tähistaeva, Pikaliiva, Sõba, Haabersti, Zoo, Pirni
Meistri, Autobussikoondis, E.Vilde tee, Männi, Keemia, Mustamäe
Sisenemiseks jäävad peatused Järvekalda, Järveotsa tee, Väike-Õismäe, Kullerkupu, Nurmenuku
Kadaka, Mustamäe, Keemia, Liivaku, Lepistiku, Siili, Linnu tee, Taksopark, Koidu, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam
Sisenemiseks jäävad peatused Uuemäe, Paemurru, Järvekalda, Järveotsa tee
Hõimu, J.V.Jannseni, Hiiu, Valdeku, Risti, Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Viru
Sisenemiseks jäävad peatused Nõlvaku, Vana-Pääsküla
Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Viru
Sisenemiseks jäävad peatused Männiku, Kauge, Pihlaka, P.Kerese, Karusmarja, Värava, Liiva jaam, Liiva, Risti
Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Estonia
Sisenemiseks jäävad peatused Raudalu, Kaarla, Raku, Liivametsa, Viljandi maantee
Valdeku, Risti, Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Vabaduse-Väljak, Viru
Sisenemiseks jäävad peatused Nõlvaku, Vana-Pääsküla, Vikerkaare, J.V. Jannseni, Hiiu
Ehitajate tee, Liivaku, Vambola, Lepistiku, Siili, Linnu tee, Taksopark, Koidu, Vabaduse väljak, Estonia
Sisenemiseks jäävad peatused Nõlvaku, Vana-Pääsküla, Salve, Nõmme, Tehnikaülikool
Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Vabaduse väljak, Viru, Balti jaam
Sisenemiseks jäävad peatused Raudalu, Kaarla, Raku, Liivametsa, Viljandi maantee
Sossimägi, Keskturg, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam
Sisenemiseks jäävad peatused Mõigu (välja arvatud 132, 132A, 162), Lennujaam, Lindakivi, Bussijaam
Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Estonia
Sisenemiseks jäävad peatused Raudalu, Kaarla, Raku, Liivametsa, Viljandi maantee
Hiiu, Risti, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Estonia
Sisenemiseks jääb peatus Vana-Pääsküla
Mustakivi, Kotka kauplus, Laulupeo, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam
Järveotsa tee, Sõudebaasi, Taksopark, Tallinna bussijaam
Järve, Tallinna bussijaam
Sisenemiseks jääb peatus Vana-Pääsküla
Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud tsoonis või kõigis Läänemaa tsoonides.
Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud tsoonis või kõigis Raplamaa tsoonides.
Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud Harjumaa tsoonides või kogu IIL-i piirkonnas.
Ühispiletid kehtivad valitud hinnatsoonides 30 päeva. Selle aja jooksul saad kasutada IIL-i busse, Tallinna linnaliine ning vastava pileti puhul ka Elroni ronge piiramatu arvu kordi.
Liinil 1A kehtivad tsooni Lääne1 perioodipiletid. Need annavad sulle õiguse kasutada 30 päeva jooksul kõiki IIL-i busse piiramatu arvu kordi valitud tsoonis või tsoonides.
Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud tsoonis või kõigis Lääne-Virumaa tsoonides.
Üksikpiletiga saad pileti kehtivusaja jooksul istuda ümber teistele IIL-i liinidele. Kehtivusaeg sõltub tsoonide arvust: