IIL tegevdirektor Andrus Nilisk

Abilinnapea Kristjan Järvani valeväidete ümberlükkamine

Kolmapäeval,11. juunil, Regionaalministri poolt edastatud pressiteatele järgnenud halvasti peidetud solvangud nii ministri, ministeeriumi töötajate, kui ka ühistranspordikeskuste suunal on lubamatud. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskust (uue brändinimega IIL) teeb murelikuks kui Eesti suurima omavalitsuse transpordikorralduse eest vastutava poliitiku jutt ja teod on teineteisest sama kaugel nagu koit ja hämarik.

IIL ei soovi osaleda päevapoliitilistes vaidlustes, kuid soovime seista vastu abilinnapea Kristjan Järvani valeväidetele. Meie planeerime oma tegevusi pikalt ette ja kooskõlastame need ministeeriumi ning vastava omavalitsusega rahalise katteallika osas. Raha on vähe ja seda vähest tuleb maksimaalselt efektiivselt kasutada pakkudes inimestele head teenust.

Valeväide – Balti jaama peatused jäävad alles, ainult vähendatakse väljumisi. Liikuvuskeskust ei ole plaanis kaotada

Lisan siia viite Tallinna linna avalikule dokumendiregistris olevale käskkirjale, mis on välja antud Tallinna Transpordiametijuhataja Indrek Gailani allkirjaga maakonna bussiliinide liikumisteed ja peatused Tallinna haldusterritooriumil „https://teele.tallinn.ee/documents/146479/view#metadata“. Ehk on lugejal teravamad silmad ja leiab siit käskkirjast peatuse Balti jaam, meie kahjuks ei leidnud.

Keskus ei ole kunagi väitnud, et bussid peavad parkima Bastioni aia taga. Parkimisleping sai sõlmitud Põhja- Tallinna linnavalitsusega kolm aastat tagasi ja see oli ajutine kuniks Tallinn lahendab ära Vana-kalasadama tänava remondiga tekkinud probleemid ehk 1/3 võrra vähendatud Balti jaama bussiterminali ala.

Keskusele on arusaadav, et Tallinnal on Suurtüki 8a asuva parkimisplatsiga teised plaanid ja me tervitame ettepanekut, et sellise ilusa koha peal on tulevikus lastele mõeldud mänguplats. IIL-i vaatest busside parkimise ala lõppemine Suurtüki 8a kinnistul ei mõjuta mitte kuidagi Balti jaama peatuste kasutamist. Meil on lahendused ja kokkulepped eraparklate omanikega busside parkimiseks ka pärast lepingu lõppemist, aga abilinnapea soov on kaotada nii seisuplats kui ka maakonnaliinide Balti jaama peatus.

Valeväide – Tallinna soov on koos busside seisuplatsi sulgemisega vähendada liikluskoormust Toompuiesteel ja Mere puiesteel ning säästa ühtlasi raha tühisõitude pealt Balti jaama. Selle arvelt saaksid maakonnaliinid tihendada ühistranspordi võrku nendes piirkondades, kus nõudlus on suurem.

Kui 2300-le inimese teenusepakkumine päevas on tühisõit peatusesse, mis annab kogu Tallinna peatustest kokku ca 20% käibest, siis midagi on arusaamisega väga valesti. Vaatame seda väidet teenuse kasutaja vaatest, kelle jaoks on IIL loodud. Juhul, kui bussid enam Balti jaama ei sõida, siis hoiame aastas kokku 400 000 liinikilomeetrit ehk 628 000 eurot. Järvan nimetas selle liialdatult kokku hoitud miljoniks. Fakt on see, et 2300 sõitja jaoks päevas muutub teenus halvemaks. Iga ümberistumine tähendab inimese jaoks kümne minutilist „trahviaega“, lisaks sellele on Tallinna ühistransport võrreldes meie bussidega tunduvalt aeglasem, mis lisab sihtkohta jõudmiseks vähemalt viis minutit juurde. Igapäevase liikuja jaoks on aeg väga kallis ja ta ei pruugi jõuda enam soovitud ümberistumisele Balti jaamas.

Võtame aluseks Harjumaa 2024 a keskmise palga, milleks oli 2218 eurot, arvestame normaaltöötundideks kuus 168 tundi (10 080 minutit) ning võtame aluseks reisijate sisenemise andmed maakonna bussidesse Balti jaama peatuses. 2024 aastal sisenes seal keskmiselt päevas 1178 sõitjat, pea sama palju ka väljus, mis teeb reisijate päevaseks hulgaks Balti jaama peatuses eelpool nimetatud 2300 reisijat. Lisame siia minimaalse kümne minutilise ajatrahvi tulevikus. Korrutades need andmed läbi aastaga saame järeldada, et kokkuhoid 628 000 eurot tähendab reisijale täiendavat „ajatrahvi“ 1,9 miljonit eurot aastas, millele lisandub otsekulu piletile ja oma liikumise ümberkorraldamisele. 2300 reisija päevakäive Balti jaama peatuses tähendab, et Tallinnas sõidab 900 isiklikku sõiduautot päevas vähem, mis on nii riigi kui ka linna eesmärk vähemasti arengukavades „Tallinna jätkusuutliku linnaliikuvuse kava https://www.tallinn.ee/et/media/525704

Valeväide – ministeeriumi ametnikud on aastaid lasknud maksumaksja raha miljonites põleda.

IIL omab väga head ülevaadet ühistranspordi vallas ja siin pole põletatud mitte midagi. Alates 2005 aastast, mil transpordikeskus loodi on liinikilomeetrite arv kasvanud 3,66 miljonilt 19,3 miljonile, ehk üle viie korra ja reisijate arv vastavalt 1,3 miljonilt 10,33 miljonile ehk ca kaheksa korda. Viimastel aastatel on sõitjate kasv pidurdunud, kuna ei ole olnud võimalik rahaliste vahendite puudumisel luua juurde vajalikke uusi ühendusi, kusjuures olemasolevad bussid on juba pilgeni täis. Siinkohal on paslik ära mainida, et inimesed ei sõida ainult alg- ja lõpp-peatuste vahel vaid kogu liini ulatuses. IIL-i soov on vältida sundliikumisi ja luua inimestele võimalus ise vabalt valida oma teekond ja läbi selle kasvatada reisijate arvu. Me ei ütle, et ümberistumised on saatanast ja keegi neid ei kasuta. Kasutatakse küll kui ümberistumine on mugav ja edasine transport kiire. Kahjuks Tallinna ühistransport seda ei ole. Abilinnapea peaks oma fookuse seadma selle teema lahendamisele, mitte aga meedias kõlavatele pealkirjadele.

IIL-i eesmärk on suurendada ühistranspordi kasutatavust ja pakkuda usaldusväärset alternatiivi isiklikule sõiduautole. „Kui asud liikvele, lase IIL-il end kanda ta toimetab Sind mugavalt ja kiirelt kohale“. IIL ühendab kogukonnad, laste koolitee, töötajate töölesõidud, maainimesed linnaga, linnainimesed maakoduga ja ka linnasisesed liikumised.

 

Alates 19.06.2023 on määratud maakondadest Tallinnasse sisenevatel bussiliinidel linna haldusterritooriumil peatused, mis on sõitjatele ainult väljumiseks.

Tallinnast väljuval suunal jäävad kõik sõiduplaanis määratud peatused sõitjatele sisenemiseks ja väljumiseks, olenemata sõidu pikkusest.

Bussist väljumiseks, andke sellest aegsasti märku vajutades STOP nuppu ning liikuge peatuse lähenedes tagumise ukse juurde.

Loetelu ainult väljumiseks kinnitatud peatustest liinide lõikes:

  • Liinid 106, 150, 151, 151A, 155, 159 (Laagna tee liinid)

Priisle, Rauna, Kiviku, Mustakivi, Taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, Paesilla, Mehaanikakool, Kumu, Vesivärava, Laulupeo, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam

  • Liinid 104A, 104B, 104C, 106A, 106B, 106C, 152, 152A, 153, 154, 156, 157, 157A, 158 (Peterburi tee liinid)

Väo, Pikamägi, Gaasi, Jüriöö park, Suur-Paala, Väike-Paala, Sossimägi, Bussijaam, Keskturg, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Kuuli, Lagedi tee, Vesse, Pae

  • Liinid 100, 170 (Laagna tee liinid)

Priisle, Kumu, Bussijaam, Keskturg, Tornimäe, A.Laikmaa

Sisenemiseks jäävad peatused Rauna, Kiviku, Mustakivi, Taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, Paesilla, Mehaanikakool

Liinid 101, 171 (Peterburi tee liinid)

Jüriöö park, Suur-Paala, Väike-Paala, Sossimägi, Bussijaam, Keskturg, Tornimäe, A.Laikmaa

Sisenemiseks jäävad peatused Lagedi tee, Väo, Pikamägi, Kuuli, Gaasi, Vesse, Pae

  • Liinid 102 (Narva mnt liin)

Ussimäe tee, Priisle, Rauna, Kiviku, Mustakivi, Taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, Liikuri, Lasnamägi, J.Poska, F.R.Kreutswaldi, Pronksi, Hobujaama, Linnahall, Balti jaam

  • Liin 103 (Suur-Sõjamäe tee)

Sõjamäe, Raudbetooni, Ruunaoja, Suur-Sõjamäe, Tubaka, Orto, Kesk-Sõjamäe, Ülemiste jaam, Sossimägi, Bussijaam

  • Liinid 172 (Narva mnt liin)

Ussimäe tee, Priisle, Mustakivi, taevakivi, Laagna, Kotka kauplus, paesilla, Mehaanikakool, Kumu, Vesivärava, Laulupeo, Tornimäe, A.Laikmaa

Sisenemiseks jäävad peatused Käära, Ristaia, Iru

  • Liinid 173 (Pärnamäe tee liin)

Laiaküla, Pärnamäe tee, Teletorni, Kloostrimetsa, Metsakalmistu, Kalmuse tee, Pirita, Lillepi, Maarjamägi, Lillepaviljon, Lauluväljak, J.Poska, Hobujaama, Linnahall, Mere puiestee, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Käära, Ristaia

  • Liinid 114, 115, 174

J.Poska, F.R.Kreutswaldi, Pronksi, Hobujaama, Mere puiestee, Linnahall, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Merivälja, Tuule tee, Aia tee, Kaasiku, Mähe tee, Randvere tee, Supluse puiestee, Pirita, Rummu, Lillepi, Maarjamägi, Lillepaviljon, Lauluväljak.

  • Liinid 108, 108A, 109, 111, 111A, 118, 118A, 122, 123, 126, 127, 127A, 128, 128A, 129, 129A, 136, 137, 145, 146, 148, 149

Looga, Humala, Lille, Taksopark, Koidu, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Paldiski mnt suunal bussidel  Uuemäe, Paemurru, Järvekalda, Järveotsa tee, Sõudebaasi, Haabersti, Zoo,  Pirni

Rannamõisa suunal bussidel  Printsu tee, Tähistaeva, Pikaliiva, Sõba, Haabersti,  Zoo,  Pirni

  • Liin 124

Meistri, Autobussikoondis, E.Vilde tee, Männi, Keemia, Mustamäe

Sisenemiseks jäävad peatused Järvekalda, Järveotsa tee, Väike-Õismäe, Kullerkupu, Nurmenuku

  • Liinid 107

Kadaka, Mustamäe, Keemia, Liivaku, Lepistiku, Siili, Linnu tee, Taksopark, Koidu, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Uuemäe, Paemurru, Järvekalda,  Järveotsa tee

  • Liin 119

Hõimu, J.V.Jannseni, Hiiu, Valdeku, Risti, Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Viru

Sisenemiseks jäävad peatused Nõlvaku, Vana-Pääsküla

  • Liinid 117, 117A, 177

Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Viru

Sisenemiseks jäävad peatused Männiku, Kauge, Pihlaka, P.Kerese, Karusmarja, Värava, Liiva jaam, Liiva, Risti

  • Liinid 178

Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Estonia

Sisenemiseks jäävad peatused Raudalu, Kaarla, Raku, Liivametsa, Viljandi maantee

  • Liin 191

Valdeku, Risti, Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Vabaduse-Väljak, Viru

Sisenemiseks jäävad peatused Nõlvaku, Vana-Pääsküla, Vikerkaare,  J.V. Jannseni, Hiiu

  • Liin 163

Ehitajate tee, Liivaku, Vambola, Lepistiku, Siili, Linnu tee, Taksopark, Koidu, Vabaduse väljak, Estonia

Sisenemiseks jäävad peatused Nõlvaku, Vana-Pääsküla, Salve, Nõmme, Tehnikaülikool

  • Liinid 116, 116A, 116B

Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Vabaduse väljak, Viru, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Raudalu, Kaarla, Raku, Liivametsa, Viljandi maantee

  • Liin 105, 120, 120A, 121, 125, 125A, 130, 131, 132, 134, 135, 135A, 135C, 138, 139, 140, 141, 144, 162, 164 

Sossimägi, Keskturg, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam

Sisenemiseks jäävad peatused Mõigu (välja arvatud 132, 132A, 162), Lennujaam, Lindakivi, Bussijaam

  • Rapla maakonna liin 25

Järve, Hallivanamehe, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Estonia

Sisenemiseks jäävad peatused Raudalu, Kaarla, Raku, Liivametsa, Viljandi maantee

  • Rapla maakonna liin 30

Hiiu, Risti, Kalev, Tallinn-Väike, Vineeri, Kosmos, Estonia

Sisenemiseks jääb peatus Vana-Pääsküla

  • Lääne-Virumaa liin 18V

Mustakivi, Kotka kauplus, Laulupeo, Tornimäe, Estonia, Vabaduse väljak, Hotell Tallinn, Balti jaam

  • Läänemaa liin 712

Järveotsa tee, Sõudebaasi, Taksopark, Tallinna bussijaam

  • Läänemaa liin 732

Järve, Tallinna bussijaam

Sisenemiseks jääb peatus Vana-Pääsküla

  • Harju maakonna liinidel 160 ja 180E muudatust ei toimu

Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud tsoonis või kõigis Läänemaa tsoonides.

Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud tsoonis või kõigis Raplamaa tsoonides.

Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud Harjumaa tsoonides või kogu IIL-i piirkonnas.

Ühispiletid kehtivad valitud hinnatsoonides 30 päeva. Selle aja jooksul saad kasutada IIL-i busse, Tallinna linnaliine ning vastava pileti puhul ka Elroni ronge piiramatu arvu kordi.

Hinnatsoonide kaart

Liinil 1A kehtivad tsooni Lääne1 perioodipiletid. Need annavad sulle õiguse kasutada 30 päeva jooksul kõiki IIL-i busse piiramatu arvu kordi valitud tsoonis või tsoonides.

Perioodipiletid kehtivad 30 päeva ning annavad selle aja jooksul õiguse kasutada IIL-i busse piiramatu arvu kordi. Pilet kehtib valitud tsoonis või kõigis Lääne-Virumaa tsoonides.

Üksikpiletiga saad pileti kehtivusaja jooksul istuda ümber teistele IIL-i liinidele. Kehtivusaeg sõltub tsoonide arvust:

  • ühe tsooni pilet - 60 minutit
  • kahe tsooni pilet - 90 minutit
  • kolme tsooni pilet - 120 minutit
  • nelja tsooni pilet - 150 minutit
etEstonian